VENETIË - Ver van paparazzi en kritische betogers hebben Jeff Bezos en Lauren Sánchez elkaar het ja-woord gegeven tijdens een besloten ceremonie op een eiland in Venetië.
De plechtigheid vol overdaad en beroemde gasten houdt de Italiaanse stad al dagen in zijn greep. Onder haar nieuwe naam deelde Lauren Sánchez-Bezos (55) een foto van de ceremonie op Instagram. Ze is met de Amazon-miljardair stralend lachend te zien te midden van haar huwelijksgasten. In een interview met modemagazine Vogue onthulde ze voor een speciaal gemaakte jurk van Dolce & Gabbana te hebben gekozen. Er waren 900 werkuren voor nodig om de jurk met Italiaans kant en 180 knoopjes van zijde-chiffon te voltooien. De bruid was naar eigen zeggen geïnspireerd door een film van Sophia Loren, Houseboat.
Bezos (61) kreeg de jurk pas bij de ceremonie voor het eerst te zien, al had hij wel geprobeerd een voorproefje te krijgen. "Ik had bijna toegegeven", vertelde Sánchez-Bezos aan Vogue. "Maar ik wilde de verrassing houden. Als je ouder wordt, zijn er al zo weinig verrassingen."
Bij de ceremonie in een basiliek op het eiland San Giorgio Maggiore, tegenover het San Marcoplein, waren ongeveer 250 genodigden aanwezig. Onder hen familieleden als de zeven kinderen van het echtpaar uit hun eerdere huwelijken, maar ook beroemheden als Leonardo DiCaprio, Orlando Bloom, Oprah Winfrey en Usher. Ook techmiljardairs Bill Gates, oprichter van Microsoft, en Sam Altman van ChatGPT zijn gespot. Het huwelijk trok in Venetië veel kritiek vanwege de extravagante rijkdom van de techmiljardair. Volgens Fortune is de Amazon-baas ruim $230 miljard waard en hij is daarmee de op drie na rijkste persoon ter wereld. Voor zijn huwelijk heeft hij naar schatting bijna €50 miljoen uitgetrokken.
Voorafgaand aan de ceremonie uitten betogers daarom hun onvrede over de overname van de stad door Bezos. Zo projecteerden ze met laserstralen 'No Bezos' op de klokkentoren van het San Marcoplein. Niet iedereen in de stad was echter zo kritisch: het gemeentebestuur rekende uit dat het evenement bijna 1 miljard euro oplevert, niet alleen in directe uitgaven, maar vooral in gratis reclame voor Venetië. (NOS/Instagram)