PARAMARIBO - Bedrijven onder leiding van vrouwen laten binnen het SURGE-programma opvallend sterke groeicijfers zien dan bedrijven die geleid worden door mannen.
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het Monitoring, Evaluatie en Leren (MEL)-team van het SURGE-programma, dat 239 kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) in de cohorten 1 tot en met 3 heeft geanalyseerd.
Hoewel mannen geleide bedrijven momenteel nog hogere totale omzetten genereren, tonen vrouwen geleide bedrijven een snellere groei, hogere investeringsniveaus en grotere personeelsbestanden. De Communicatiedienst Suriname meldt dat deze bevindingen zijn gebaseerd op verkoopdata en gestructureerde interviews met ondernemers.
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat bedrijven geleid door vrouwen hun omzet tussen 2023 en 2024 met 21 procent zagen stijgen. Ter vergelijking: bij mannen geleide bedrijven bedroeg de stijging 12 procent. Ook investeerden vrouwen geleide bedrijven gemiddeld USD 19.804 in 2024, tegenover slechts USD 2.370 bij hun mannelijke collega’s.
Opvallend is ook het verschil in werkgelegenheid. Vrouwengeleide bedrijven hadden gemiddeld 283 werknemers in dienst, bijna drie keer zoveel als de 101 medewerkers bij bedrijven onder leiding van mannen.
Ondanks hun binnenlandse succes blijven de exportprestaties van vrouwen geleide bedrijven achter. Volgens het onderzoek komt dit doordat de meeste vrouwelijke ondernemers zich momenteel richten op het bedienen van de binnenlandse markt. Veel van hen geven echter aan in de toekomst ook internationaal te willen uitbreiden.
Een ander opvallend punt uit het rapport is dat vrouwengeleide bedrijven actiever zijn in marketing, wat hun groei ten goede komt. Ook blijken zij vaker gebruik te maken van overheids- en NGO-programma’s die speciaal gericht zijn op het ondersteunen van vrouwelijke ondernemers. Deze gerichte steun blijkt een belangrijke stimulans te zijn voor hun succes.
De studie wijst verder op duidelijke sectorale verschillen. Zo zijn vrouwengeleide bedrijven vooral actief in voedselverwerking, terwijl mannen geleide bedrijven zich voornamelijk richten op de agrarische productie. Dit verschil beïnvloedt onder meer de winstgevendheid en de risicoprofielen van de ondernemingen.
Het SURGE-programma stelde zich als doel om ten minste 40 procent van de deelnemende bedrijven te laten bestaan uit vrouwengeleide ondernemingen. Dat doel is ruimschoots gehaald. Hoewel mannen geleide bedrijven nog altijd grotere verkoopvolumes halen, maken vrouwengeleide bedrijven een sterke opmars en lijken zij klaar voor verdere groei — zowel nationaal als internationaal.