PARAMARIBO – Vanwege de grote chaos die deze week ontstond bij Lalla Rookh tijdens de fysieke regi-stratie voor het programma Royalties voor Iedereen (RVI), ...
heeft het directoraat E-Gov het gehele registratieproces geëvalueerd. Op basis hiervan is besloten om nieuwe maatregelen in te voeren om de registratie voor burgers te vergemakkelijken.
“De voorlopige balans toont aan dat er nog veel misverstanden en praktische obstakels bestaan, vooral onder de doelgroep van 60-plussers, die als eerste werd opgeroepen zich te registreren. Naar aanleiding hiervan zijn meerdere besluiten genomen om het proces toegankelijker en fraudebestendiger te maken,” zegt E-Gov-directeur Previen Ramadhin.
Volgens de directeur is het registratiesysteem in de basis goed ontworpen, met drie lagen van digitale beveiliging. Toch erkent hij dat het systeem in de praktijk niet altijd even efficiënt blijkt te zijn voor ouderen. “We hebben geëvalueerd en vastgesteld dat de informatie de doelgroep niet goed genoeg bereikt,” stelt Ramadhin. “Veel mensen blijven met vragen zitten of zijn afhankelijk van anderen voor hulp, en dat opent deuren voor mogelijke misleiding en fraude.”
Een belangrijk knelpunt is het gebrek aan kennis over het registratieproces en het gebruik van het digitale certificaat. “We zien mensen massaal naar registratiepunten komen, terwijl fysieke aanwezigheid helemaal niet nodig is,” zegt Ramadhin. “Senioren kunnen simpelweg een foto van hun ID-kaart en hun mobiele nummer via WhatsApp sturen naar het opgegeven nummer, waarna hun registratie digitaal wordt verwerkt. Ze ontvangen dan bericht over de vervolgstappen.”
Om deze werkwijze breder bekend te maken, is besloten een voorlichtingscampagne te starten die speciaal gericht is op 60-plussers. Er komt onder andere een promotievideo waarin op eenvoudige wijze wordt uitgelegd hoe het registratieproces verloopt en hoe burgers hun digitale certificaat kunnen verifiëren. Ramadhin: “We willen dat mensen weten dat ze veilig vanuit huis kunnen registreren en niet afhankelijk hoeven te zijn van anderen.”
Naast de communicatie-aanpak worden ook de fysieke voorzieningen uitgebreid. In aanvulling op de bestaande registratiepunten komen er extra locaties, onder meer in Lelydorp en andere districten, om de drukte beter te spreiden. Bij deze punten krijgen burgers begeleiding bij het registratieproces, vooral gericht op mensen die digitaal minder vaardig zijn.
Verder is er een koppeling gemaakt tussen de RVI-database en de bank – momenteel alleen met de Hakrinbank – die verantwoordelijk is voor de uitbetaling aan 80-plussers. “Pas nadat alle bankprocedures zijn afgerond – zoals het aanmaken van een Mope-wallet en het drukken van de betaalkaarten – zal de bank contact opnemen met de geregistreerde burger. Dat proces ligt buiten onze verantwoordelijkheid en verloopt volledig via de banken,” aldus Ramadhin.
De registratie voor het RVI-programma is vrijwillig. Wie zich niet aanmeldt, komt niet in aanmerking voor de bijdrage. “Sommigen zeggen: ‘De overheid weet toch wie ik ben, waarom moet ik me registreren?’ Maar wij willen zeker weten dat de persoon zelf instemt met deelname,” benadrukt Ramadhin.
Met de nieuwe beslissingen hoopt E-Gov het registratieproces veiliger, efficiënter en gebruiksvriendelijker te maken, zodat vooral de oudere doelgroep beter bediend wordt. “We hebben geleerd van de eerste fase en zetten nu concrete stappen om de knelpunten op te lossen,” besluit de directeur.