Facebook en Instagram tonen vanaf oktober geen politieke advertenties meer aan Europese gebruikers.
Nieuwe EU-regels schrijven voor dat sociale netwerken bijvoorbeeld buitenlandse inmenging bij verkiezingen moeten tegengaan. Om overtredingen te voorkomen, gaan Facebook en Instagram politieke advertenties weigeren.
Meta, het moederbedrijf achter Facebook en Instagram, heeft het besluit om in de Europese Unie te stoppen met politieke advertenties vrijdag aangekondigd. Volgens het socialemediabedrijf brengen de nieuwe Europese regels "aanzienlijke operationele uitdagingen en juridische onzekerheden" met zich mee.
Het bedrijf nam het besluit naar eigen zeggen niet gemakkelijk. "We blijven ervan overtuigd dat online politieke reclame een essentieel onderdeel is van moderne politiek", schrijft Meta in een verklaring.
De EU heeft nieuwe regels vastgesteld omdat er steeds meer zorgen zijn over politieke advertenties op sociale media. Partijen, politieke ondernemers en belangengroepen zoeken hun doelgroepen met behulp van data steeds gerichter op. Volgens critici jagen ze zo de polarisering in de samenleving aan. Verder zouden kwaadwillenden uit het buitenland proberen verkiezingen in Europa naar hun hand te zetten.
Meta heeft naar eigen zeggen verschillende maatregelen genomen om meer transparantie te bieden voor advertenties over politiek, verkiezingen of maatschappelijke kwesties. Zo stelt het bedrijf dat adverteerders een autorisatieproces moeten doorlopen om te bewijzen wie ze zijn en waar ze wonen. Ook staat bij politieke advertenties in een disclaimer wie voor de advertentie heeft betaald. (Nu)