ROME - Nieuwe auto’s worden elk jaar gemiddeld een halve centimeter breder. Groeiende veiligheidseisen, comfort voor de passagiers (die zelf ook steeds breder...
worden) en ruimte voor technische snufjes vragen alsmaar meer ruimte. De Italiaanse automonteur Andrea Marazzi vond dat het allemaal wel wat smaller mocht en bouwde daarom ‘de smalste auto van de wereld’.
Marazzi zal moeten opletten als hij de weg opgaat tijdens een storm, en hij mag zich ook niet meer te veel uitsloven in de fitness: de ‘Fiat for One’ is slechts 50 centimeter breed. Door de smalle spoorbreedte kun je de auto, die Marazzi bij wijze van grap in elkaar zette, eenvoudig omverduwen en steken de schouders van de bestuurder aan weerszijden uit.
De automonteur deelde video’s van zijn project op Instagram, waar hij meer dan 34.000 volgers heeft. De Italiaan deed ongeveer een jaar over de bouw van het autootje. Als basis gebruikte hij een Fiat 500 uit 1993. Hij behield een deel van het dak, de deuren en een koplamp, maar hervormde de carrosserie, het frame en de interne structuur om de auto een stuk smaller te maken. De Fiat Panda weegt slechts 264 kilo en dankzij een elektromotor bereikt hij een bescheiden topsnelheid van 15 kilometer per uur. Mede daarom zal je de auto niet op de snelweg tegenkomen: hij is niet legaal op de openbare weg. Maar cool is ie wel! (HLN/ andrea marazzi)