PARAMARIBO – Het proces rond het aanmaken van een digitale ID in Suriname verloopt nog steeds stroef. Verschillende burgers die hun digitale ID proberen aan te maken,...
ervaren aanhoudende problemen. Volgens hen gaat het vooral mis bij het uploaden van een video van zichzelf, die vaak wordt afgewezen.
Ook geven meerdere personen aan dat ze via de WhatsApp-nummers die op de website vermeld staan, geen hulp krijgen. “Ik heb al zo vaak een bericht gestuurd naar het WhatsApp-nummer dat op de site staat, maar er wordt gewoon niet gereageerd. En dan lees ik dat steeds meer overheidsdiensten binnenkort alleen nog de digitale ID zullen accepteren. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, want het lukt me maar niet om die aan te vragen,” zegt Steven Wijntuin.
“Al drie weken probeer ik mijn digitale ID aan te maken,” vertelt Sunita Jitan. “Telkens krijg ik een foutmelding of wordt mijn aanvraag simpelweg niet verwerkt. Niemand weet wat er misgaat.”
Naast de technische problemen heerst er ook veel onduidelijkheid over de stappen die burgers moeten volgen om hun digitale ID succesvol aan te vragen. Vooral ouderen en mensen met beperkte digitale vaardigheden voelen zich buitengesloten.
Wijntuin en Jitan geven aan dat zij herhaaldelijk hebben geprobeerd hun aanvraag te doen, maar telkens zonder succes. Jitan vertelt dat ze aanvankelijk blij was met de digitale dienst, omdat men niet meer naar het Centraal Bureau voor Burgerzaken hoeft te gaan voor bijvoorbeeld het aanvragen van een uittreksel. Nu dat online kan, hoopte zij op gemak. Ze roept de overheid op om werk te maken van de problemen die burgers ondervinden, zodat het aanvragen van een digitale ID sneller en soepeler verloopt.