PARAMARIBO – De regering van Suriname gaat een eerder beschikbaar gestelde lening van 25 miljoen USD van de Inter-Amerikaanse Ontwikkelingsbank (IDB) inzetten om de veiligheid en...
betrouwbaarheid van de nationale luchtvaartsector te verbeteren. Het besluit werd donderdag 7 augustus 2025 genomen tijdens een ontmoeting tussen president Jennifer Simons en een IDB-delegatie op het Kabinet van de President.
De financiering, die sinds eind 2024 klaarstond maar tot nu toe onbenut bleef, moet leiden tot structurele hervormingen die de sector laten voldoen aan internationale veiligheidsnormen en bijdragen aan toekomstige economische groei. Volgens regeringsadviseur Faizel Baarn (luchtvaart- en maritieme aangelegenheden) zijn de voorbereidingen voor de formalisering van het programma in een vergevorderd stadium. “We zitten nu in een sneltrein. De laatste handelingen worden verricht om het programma formeel te activeren,” aldus Baarn.
In de eerste fase ligt de nadruk niet op grote infrastructuurprojecten, zoals het vernieuwen van landingsbanen, maar op kernverbeteringen die direct bijdragen aan veiligheid en internationale erkenning. De prioriteiten zijn: actualisering van de luchtvaartwetgeving, versterking van de Civil Aviation Safety Authority Suriname (CASAS), aanschaf en reparatie van essentiële navigatieapparatuur, en de inzet van internationale experts via samenwerking met de Europese Unie (EU) en de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO). Baarn benadrukt dat het programma “cross-cutting” wordt uitgevoerd, waarbij gelijktijdig aan meerdere onderdelen van de sector wordt gewerkt.
Een dag na de IDB-besprekingen, op vrijdag 8 augustus, sprak president Simons met Marcela Vasquez, vertegenwoordiger van de ICAO. Zij informeerde het staatshoofd over de technische assistentie die de organisatie biedt aan CASAS, met name aan de divisie Air Navigation and Surveillance Inspecteurs.
De ICAO voerde een assessment uit om te bepalen hoe inspecteurs hun werkzaamheden efficiënter en effectiever kunnen uitvoeren. Daarbij werd ook gekeken naar softwareoplossingen die inspectieprocessen kunnen ondersteunen. Vasquez zal haar bevindingen in een rapport opnemen en dit, na terugkeer in Chili, aan CASAS toezenden. President Simons heeft gevraagd om ook een kopie te ontvangen, zodat vanuit het kabinet monitoring kan plaatsvinden.
De hervormingen moeten tevens leiden tot het opheffen van de huidige blacklisting van Suriname. Die status houdt in dat in Suriname geregistreerde burgerluchtvaartuigen het luchtruim van de EU niet mogen betreden vanwege geconstateerde veiligheidsproblemen. Volgens Baarn zijn de belangrijkste oorzaken van de blacklisting inmiddels in kaart gebracht en wordt er gericht gewerkt aan oplossingen. “De president heeft de afgelopen weken hearings gehouden en alle actoren in de sector gehoord. De pijnpunten zijn benoemd en de eerste stappen zijn gezet om ze weg te werken,” aldus Baarn.
De regering benadrukt dat modernisering van de luchtvaart niet alleen noodzakelijk is om aan internationale veiligheidseisen te voldoen, maar ook strategisch belangrijk is voor de economie. Een betrouwbare en internationaal erkende luchtvaartsector is essentieel voor toerisme, handel en investeringen, en voor de ontsluiting van het binnenland. De samenwerking met de IDB en ICAO moet volgens president Simons leiden tot duurzame verbeteringen. “We omarmen alle hulp die nodig is om de problemen in de sector op te lossen,” zei zij tijdens het onderhoud met Vasquez.
Met de formele start van het IDB-programma in de komende weken en de lopende technische assistentie van de ICAO, zet de regering een koers in die gericht is op structurele hervorming. De verwachting is dat, na implementatie van de eerste maatregelen, de internationale veiligheidsstatus van Suriname aanzienlijk zal verbeteren.