LONDEN - Zara is in het Verenigd Koninkrijk op de vingers getikt omdat de kledingketen te magere modellen gebruikte in online campagnes.
De Britse reclamewaakhond ASA noemde de beelden “onverantwoordelijk” en liet ze verwijderen. Het gaat om twee foto’s op de webshop van Zara. Op één beeld, met een oversized hemd, springt het uitstekende sleutelbeen van het model meteen in het oog. Haar houding en de losse outfit doen haar armen en schouders nog dunner lijken. Op een tweede foto, met een korte jurk, ziet het model er “licht ingevallen” uit, met een opvallend zichtbaar sleutelbeen en extreem slanke benen.
Volgens Zara was alles in orde: de modellen hadden een medisch attest dat hun goede gezondheid bevestigde. Toch grijpt de ASA in en vraagt het modehuis om voortaan geen beelden meer te gebruiken van “ongezond magere” modellen. Zara reageerde dat het “verantwoordelijke content” wil aanbieden en strikte regels volgt bij de selectie en fotografie van modellen. De foto’s zijn intussen offline gehaald. (HLN/Zara)