STRAAT VAN HORMUZ - Het duurt "enkele weken" voor de ongeveer 11.000 zeevarenden die vastzitten in de Straat van Hormuz, zijn geëvacueerd.

Dat is de verwachting van de scheepvaartorganisatie van de VN. Er zitten ongeveer zeshonderd schepen vast. Het is de bedoeling dat de schepen een voor een terug kunnen door de Straat van Hormuz, schrijft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de scheepvaarttak van de Verenigde Naties. Iran liet zondag weten dat de Straat van Hormuz was gesloten, maar deze week werd duidelijk dat de zeestraat weer is geopend. Schepen gaan er nu mondjesmaat doorheen.
De schepen die nog vast zitten, mogen niet zomaar gaan varen, waarschuwt de IMO. De vaart mag pas beginnen als onder meer de IMO contact opgenomen heeft met het schip. Voor de schepen door de zeestraat kunnen, is er een zogeheten wachtruimte voor de vaartuigen opgezet. Maar daar mogen ze niet uit eigen beweging heen, benadrukt de IMO. Teveel schepen tegelijk in het wachtgedeelte "zal er alleen maar toe leiden dat verdere meldingen worden onderbroken voor de veiligheid van de scheepvaart".
“De IMO hoopt dat er ongeveer vijftig schepen per dag door de zeestraat kunnen”, zei Arsenio Dominguez woensdag namens de organisatie tegen persbureau AFP. Dinsdag gingen er al enkele schepen doorheen. Het evacuatieplan leidt de schepen over twee routes langs de Omaanse en Iraanse kust. Daarbij gaan de schepen niet volgens de gangbare route door de Straat van Hormuz. De IMO heeft volgens Dominguez te horen gekregen dat daar ongeveer tachtig zeemijnen liggen. (Nu)