Zuid-Korea heeft een zware domper gekregen op het WK. De ploeg van bondscoach Hong Myung-bo verloor woensdag met 1-0 van Zuid-Afrika en...

moet nu in spanning afwachten of er nog een ticket voor de volgende ronde overblijft. Opvallend was dat aanvoerder Son Heung-min de hele eerste helft op de bank bleef zitten. Hong legde na de wedstrijd uit dat dit een bewuste keuze was. Hij wilde de ster van Tottenham pas inbrengen op het moment dat de Zuid-Afrikaanse defensie zou beginnen te vermoeien, zodat er meer ruimte zou ontstaan om te profiteren. Son kwam in de rust het veld op voor Hwang Hee-chan, maar wist nauwelijks zijn stempel te drukken op de wedstrijd.
Achteraf moest de bondscoach toegeven dat het plan niet werkte zoals gehoopt. Volgens Hong maakte zijn ploeg in vergelijking met de eerdere groepswedstrijden veel te veel fouten op het middenveld, wat ten koste ging van het zelfvertrouwen van de spelers. Hij benadrukte dat zijn team wist hoe het moest spelen, maar dat de uitvoering simpelweg niet goed genoeg was.
Door de nederlaag eindigt Zuid-Korea met drie punten als derde in groep A. Of de ploeg toch nog door mag naar de knock-outfase, hangt nu af van de resultaten in de andere groepen. Een nerveuze wachttijd breekt aan voor Son en zijn ploeggenoten, die hun WK-droom voorlopig nog niet helemaal kunnen opgeven. (FS)