PARAMARIBO – De regering heeft het staatsmijnbouwbedrijf Grassalco verzocht de financiële ondersteuning aan de Surinaamse Luchtvaart...
Maatschappij (SLM) voorlopig voort te zetten. Dat zegt waarnemend SLM-directeur Steven Gonesh aan Times of Suriname. Daarnaast zijn ook mogelijkheden bekeken op welke manier de regering eventueel kan inkomen om de verschuldigde bedragen aan de Civil Aviation Safety Authority Suriname (Casas) en Luchthavenbeheer kan voldoen.
Het is namelijk zo dat de SLM, de Casas en Luchthavenbeheer ruim USD 5 miljoen verschuldigd is. Gisteren was de tweede dag dat diverse stakeholders uit de luchtvaartsector hebben geparticipeerd in het Spoed Luchtvaartcongres op het Kabinet van de President. Tijdens het congres zijn er ook plannen bedacht om de diverse actoren binnen de luchtvaartsector uit het slop te halen.
“We willen als regering heel duidelijk weten wat volgens de sector en de verschillende actoren de pijnpunten zijn. Het grootste pijnpunt is uiteraard de blacklisting”, zegt Simons. Uit de gesprekken is gebleken dat verschillende onderdelen van de sector, waaronder Casas, de SLM en de Luchtvaartdienst, structureel te weinig middelen hebben om goed te kunnen functioneren. “Wanneer de SLM niet kan afdragen wat zij moet aan bijvoorbeeld Casas, ontstaat daar ook weer een tekort”, legt Simons uit.
Volgens de president bevatte de inventarisatie zowel goed als slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat de blacklisting waarschijnlijk niet binnen een maand kan worden opgeheven. Het staatshoofd schat dat het een paar jaren kan duren voordat Suriname van de zwarte lijst wordt geschrapt. Het goede nieuws volgens de president is dat, als iedereen zich maximaal inzet om orde op zaken te stellen, we mogelijk nog voor de grote golf aan luchtverkeer vanuit de olie- en gassector van de zwarte lijst af kunnen komen. Daarbij is er ook hulp van buitenaf, benadrukt Simons.
Over de achterstanden die de SLM heeft bij de Casas en Luchthavenbeheer zegt de president dat de regering mogelijkheden zal bekeken hoe die ingelopen kunnen worden. Volgens haar moet niet vergeten worden dat er thans al een begrotingstekort is.
“Mede op verzoek van de president en de regering is aan Grassalco gevraagd om de financieringsmethodiek die we momenteel hanteren, nog even door te zetten”, zegt Gonesh. Het gaat volgens hem om een bedrag van ongeveer SRD 1 tot 1,5 miljoen per maand. Dat is nodig om de operationele kosten te dekken. “Het betreft het tekort dat we nu nog hebben in de operatie”, haalt de directeur aan. Volgens Gonesh zou de steun van Grassalco in juli stoppen, maar is afgesproken deze met twee tot drie maanden te verlengen. Een paar jaar geleden had de voormalige regering besloten om de goudvoorraad van Grassalco aan te wenden voor de doorstart van de SLM. Het bedrag dat zou vrijkomen was ruim USD 14 miljoen. De SLM ontvangt daarnaast sinds juli aparte overheidsfinanciering voor een periode van twee jaar. Deze steun moet bijdragen aan een sterkere toerismesector, meer bedrijvigheid in de olie- en gassector en het wegnemen van de Europese blacklisting. Hierdoor kan de SLM haar Amsterdam-operaties op termijn kostenefficiënter uitvoeren. De SLM-directeur zegt verder dat het blacklisten van Suriname de nationale carrier zwaar treft. Omdat de maatschappij niet mag vliegen met haar eigen vliegtuig is de SLM genoodzaakt een buitenlandse maatschappij in te zetten. Dit heeft erin geresulteerd dat het de SLM maandelijks USD 900 duizend extra kost om te opereren.