IRAN - Terwijl de ogen in het Midden-Oosten vooral gericht zijn op Iran en Libanon, ligt Gaza nog altijd in puin. Israël doodt regelmatig Palestijnen bij aanvallen.

Het vredesplan van de Amerikaanse president Donald Trump lijkt dan ook een stille dood gestorven. Vorige week was er opnieuw een treurige mijlpaal in Gaza. Sinds de aankondiging van Trumps vredesplan voor Gaza zijn er meer dan duizend mensen gedood bij Israëlische aanvallen. En dat terwijl een staakt-het-vuren het belangrijkste onderdeel was van de zogenoemde 'eerste fase' van het vredesplan. Trump kondigde het vredesplan in oktober met veel bombarie aan. "Maar dat staat volledig stil", zegt Peter Malcontent, docent Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht. "We zijn nooit aan de tweede fase toegekomen." In de eerste fase van het vredesplan stond dat Israël zich uit Gaza zou terugtrekken en dat Hamas zich zou ontwapenen. Dat is nog altijd niet gebeurd. In de tweede fase moest de wederopbouw op gang komen, maar daar is dus nog geen begin mee gemaakt. Daar is meer noodhulp voor nodig, en Israël laat maar beperkt hulpmiddelen toe. Veel gebouwen in Gaza zijn dus nog verwoest. (Nu)